Cykelbranchens bedste B2B-webshop 

← Tilbage til caseoversigt

HF Christiansen

Danmarks største cykelgrossist, HF Christiansen, har med over 100 år på bagen markeret sig som en stærk spiller i branchen. For at øge kundevenligheden og bevare sin position i et konkurrencepræget marked ønskede HF Christiansen at skabe branchens bedste e-handelsløsning.


Gearet til vækst med ny B2B-webshop

HF Christiansen både designer, fremstiller og sælger en række kendte danske og internationale cykelmærker som Nishiki, Winther, Principia, MBK og Raleigh til lokale cykelforhandlere i hele landet. Trods et stærkt brand indenfor branchen opererer virksomheden i et konkurrencepræget marked, hvor e-handel og digital selvbetjening vinder stadig større indpas.

For at øge væksten og fortsat være den bedste samarbejdspartner for både eksisterende og nye kunder ønskede de at lancere en ny, fremtidssikret og tidssvarende B2B e-handelsløsning.

HF Christiansen stod med et akut behov for at få designet, udviklet og implementeret den nye e-handelsløsning på bare otte uger. Webshoppen skulle stå klar til lancering i påskeferien, hvor sæsonen for alvor bliver skudt i gang hos landets cykelforhandlere.

Målet har været at skabe en digital platform, der letter kundens hverdag og understøtter hans forretning. Derfor besøgte vi tidligt i projektet seks cykelforhandlere for at interviewe dem om deres behov og ønsker til den nye løsning. De primære ønsker gik på bedre performance, overblik, søgning samt kvalitet og korrekthed i data.

Vores nye løsning tilfredsstiller alle de ønsker vi havde til en ny webshop. Det er meget tilfredsstillende at stille en løsning til rådighed for vores kunder, som gør dem bedre til deres arbejde: Finde produkter og rådgive deres egne kunder – hurtigt. Det er også stærkt at løsningen er skalerbar og at vi selv kan tune og forædle informationen i shoppen inhouse.

Henrik Lunn Christiansen

CFO

Intuitiv og brugervenlig købsoplevelse

HF Christiansen har fået en løsning, der er effektiv og giver kunderne mulighed for nemt og enkelt at handle, når det passer dem. Indkøbsoplevelsen er blevet forbedret gennem et opdateret design, en overskuelig menustruktur og optimeret søgning. Webshoppen er skræddersyet til at levere søgeresultater i samme øjeblik, som brugen taster i søgefeltet, ligesom facetteret søgning gør det nemmere at præcisere og afgrænse søgningen i HF Christiansens store produktsortiment.

For at give kunderne et godt overblik og lette navigationen er menustrukturen understøttet af billeder, så kunden hele tiden kan se, hvor han er på sitet. Den nye løsning tilbyder også et responsivt design, så kunden kan servicere sig på både pc, mobil og tablet. 

Understøtter flere brugsscenarier

Platformen understøtter forskellige brugsscenarier og behov. Først og fremmest butikspersonalet, der løbende skal bestille cykler og tilbehør hjem til butikken. For at lette ordreafgivelsen har de mulighed for at afgive ordre via listebestillinger, eller de kan scanne en stregkode på hylden, og varen lægges automatisk i kurv.

Derudover bruger mekanikerne på værkstedet også løsningen, når de står med et akut behov for en reservedel. I løsningen er der oprettet en specifik kurv kun til reservedele, hvor ordre afgives fra dag til dag. 

Selvom privatkunder ikke kan handle på sitet, har de stadig mulighed for at se, hvilke cykelforhandlere der har en ønsket vare på lager. 

Flere webshops på én platform

HF Christiansens nye løsning understøtter flere selvstændige websites og webshops. Allerede få måneder efter lanceringen af den danske løsning gik virksomhedens svenske datterselskab, Unicykel, i luften med en tilsvarende webshop på samme platform.

Næste skridt er udviklingen af en række specifikke brandsites, der understøtter hver enkelt cykelbrands identitet. De forskellige brandsites bliver unikke i deres grafiske udtryk, men bygges på samme platform. Dermed er der ingen bremseklods for vækst og skalering af forretningen.

Vertica har forstået vores behov fra start og gennem hele processen været gode partnere til os gennem en nøjagtig forståelse af vores forretning – samtidig med at vores begrænsninger på tid og økonomi ikke har bremset tilfredsstillelsen af vores ønsker.

Henrik Lunn Christiansen

CFO

Kontakt mig

Vil du vide mere om e-handel eller mobile løsninger, så send en mail eller giv mig et kald. Vi har 15 års erfaring med e-handel og inhouse forretningsrådgivere, designere og udviklere.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)