Gode produktdata driver salg 

PIM-systemet inRiver letter og optimerer håndtering af data og processer

← Tilbage til caseoversigt

Despec

Despec er en ledende nordisk distributør af it-tilbehør og kontorartikler. Grundet et stigende antal produkter og krav om kort time-to-market har virksomheden valgt at indføre Product Information Management-systemet inRiver, der letter og optimerer håndtering af data og de omkringliggende processer.


Gode produktdata driver salg

Udsigten til store tidsbesparelser, øget datakvalitet, fejlminimering og et boostet salg er de primære bevæggrunde for, at Despec valgte at introducere et PIM-system.

Tidligere var det en tung og omstændelig proces for Despec at oprette og vedligeholde produkter og gøre dem klar til salg, og det blev tydeligt for virksomheden, at de kunne få stort udbytte af PIM-systemet inRiver, der forenkler og effektiviserer processen samtidig med, at datakvaliteten forbedres.

Som hos så mange andre virksomheder er salget hos Despec afhængigt af, at de kan levere gode, korrekte og fyldestgørende produktinformationer med tekster, billeder og datafiler, så kunderne kan få oplyst de ønskede detaljer om produkterne.

Med et stadigt større varesortiment bliver det sværere og sværere for sælgere og kundeservice at holde sig ajour med viden om produkterne. Her sikrer det nye PIM-system, at både kunder og medarbejdere har adgang til opdaterede produktinformationer, og at kunderne nemmere kan finde de ønskede produkter gennem filtrering på webshoppen.

Tidligere tog det en medarbejder 24 minutter at oprette et produkt. Nu tager det 4 minutter. Det giver en årlig besparelse på mange hundrede timer, og den tid kan vi nu bruge på at forbedre og vedligeholde vores data. For eksempel vil vi kunne rette eventuelle fejl, inden de når ud til vores kunder. Vi ser inRiver PIM som en stærk løftestang for vores fremtidige salg.

Thomas Harboe Hald

General Manager i Information Systems & Marketing hos Despec

PIM som værktøj til processtyring

Det var afgørende for Despec, at deres nye PIM-system skulle være andet og mere end et værktøj til datahåndtering. Derfor valgte Despec systemet inRiver, der også kan varetage og optimere processerne omkring data.

Systemet styrer, hvem der føder og behandler data, og det håndterer hvordan og hvornår data distribueres til forskellige kanaler. Det er eksempelvis PIM-systemet, der føder navigation og hierarki til webshoppen og styrer de filtreringer og attributter, som webshoppen benytter sig af.

Det nye PIM-system skulle ikke være et appendiks til Despecs ERP-system. Tværtimod. Alle produkter oprettes således i PIM, og når de er klar, bliver de sendt over i ERP-systemet. inRiver PIM-løsningen håndterer al viden om produkterne og agerer first instance på al produktoprettelse.

Det forkorter time-to-market og giver salg og marketing bedre tid og muligheder for at vurdere, hvilke produkter der reelt skal sættes til salg – og gøre dem salgsklar. Samtidig sikrer det, at ERP kun skal forholde sig til varer, hvor der forventes omsætning.

Udgangspunktet for produkterne og data om dem indlæser Despec fra såvel deres leverandører som rene dataleverandører for nemt at kunne føde store mængder data.

Med PIM er det nemt at taste manglende data ind. Brugeren bliver støttet og får fejlmeldinger, hvis data er utilstrækkelige, og systemet giver et stærkt overblik over graden af completeness. Det sker gennem opsætning af regelsæt, hvor et produkt for eksempel først erklæres klar til at blive lagt på webshoppen, når det er forsynet med billede, titel og pris.

Samtidig fungerer systemet som Digital Asset Management (DAM) og håndterer således billeder, produktfiler, brugermanualer og PDF’er med produktegenskaber.

Hos Despec er det let at få øje på udbyttet af det nye inRiver PIM-system.

”Tidligere tog det en medarbejder 24 minutter at oprette et produkt. Nu tager det 4 minutter. Det giver en årlig besparelse på mange hundrede timer, og den tid kan vi nu bruge på at forbedre og vedligeholde vores data. For eksempel vil vi kunne rette eventuelle fejl, inden de når ud til vores kunder. Vi ser inRiver PIM som en stærk løftestang for vores fremtidige salg”, udtaler Thomas Harboe Hald, der er General Manager i Information Systems & Marketing hos Despec.

Vi har været godt hjulpet undervejs. Vertica formår at stille med et stærkt hold, - fra projektledelse og ressourceallokering til tekniske spidskompetencer. Vi har selv været involveret undervejs og generelt ser vi PIM projektet som vellykket, bl.a. på grund af Verticas løbende sparring og rådgivning.

Thomas Harboe Hald

General Manager i Information Systems & Marketing hos Despec

Automatisering gennem integration

Med integrationsmotoren BizTalk er der lavet integration til Despecs webshop samt ERP og leverandører. Det betyder, at hver gang der sker ændringer på produkter, kanaler eller i PIM, bliver det automatisk opdateret på webshoppen. Så snart data er i PIM, er de opdateret på webshoppen.

Fremtiden for PIM hos Despec

Hos Despec ser man stadig et stort uudnyttet potentiale i PIM, og virksomheden forventer løbende at opgradere med nye funktionaliter. Et vigtigt fokusområde er databerigelse, som inRiver PIM kan hjælpe med at optimere og strukturere. Samtidig kan inRiver PIM gøre det nemt at tilføje flere kanaler ud over webshoppen – eksempelvis printkataloger. 

Kontakt mig

For en dialog om produktdata og PIM løsninger og hvordan det kan understøtte og optimere Jeres forretningsprocesser og skabe fundament for omnichannel, kundeoplevelse samt øget salg.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)