Digital serviceplatform 

- styrker sælgerne og servicerer kunderne fleksibelt

← Tilbage til caseoversigt

Damstahl vil sætte branchestandarden

Damstahl er en af Nordeuropas største grossister inden for rustfrit stål. De ønsker at sætte standarden for branchen og samtidig gøre sig værdiskabende for kunderne ved at være den bedste handelspartner. Derfor har virksomheden lanceret en digital serviceplatform, der både servicerer kunderne fleksibelt og understøtter Damstahls sælgere.


Damstahls vision

Damstahls digitale serviceplatform skal være svær at undvære, fordi den gør kunderne bedre til at drive deres forretning og sælgerne bedre til deres job.

Kundeloyalitet gennem digitale services

Med sit brede varesortiment på 10.000 lagerførte varer er Damstahl primærleverandør hos en stor gruppe kunder. Mantraet hos stålgrossisten er, at de vil understøtte deres kunders forretning gennem services og viden, og Damstahl skaber blandt andet værdi for sine kunder gennem kurser, bogudgivelser og kvalificeret rådgivning fra erfarne ingeniører. Og nu tager virksomheden skridtet videre.

Som i så mange andre brancher sker der i stålindustrien et generationsskifte, hvor kunderne i stigende grad har et digitalt mindset og ønsker e-handel og digitale ydelser. For at videreudvikle sin markedsposition og stærke kundeportefølje var det naturlige næste skridt for Damstahl derfor at tilbyde kunderne digital samhandel og videndeling. Det sker med lanceringen af en digital serviceplatform, der udgør fundamentet i Damstahls digitale udviklingsplan.

E-handel og digital selvbetjening

Målet hos Damstahl har været at lancere ikke blot en e-handelsløsning men en digital serviceplatform, der dækker kundernes behov for digitale services, selvbetjening og e-handel. Derfor indeholder Damstahls nye digitale serviceplatform blandt andet muligheden for, at kunderne kan handle døgnet rundt året rundt, hente certifikater, se fakturaer og eksempelvis finde produkter via kundes egne varenumre. Alt sammen tiltag, der letter kundens hverdag og understøtter hans forretning, fordi han har adgang til relevante services, når det passer ham.

Den nye løsning tilbyder samtidig et responsivt design, så kunden kan servicere sig på både pc, mobil og tablet, e-handel med søgning, facettering og en optimal præsentation af Damstahls store produktsortiment. Det sker gennem udnyttelse og distribution af masterdata via et Product Information Management-system (PIM).

Et nyt værktøj for både kunder og sælgere

Også internt får den nye løsning stor betydning. For Damstahls sælgere fungerer platformen som et opslagsværk, der forsyner dem med viden, styrker deres kundedialog og gør salgsprocessen mere målrettet. Blandt andet kan sælgerne benytte løsningen til at se ordrehistorik, lave et tilbud eller gennemgå og indsende en ordre direkte hos kunden – alt sammen via den nye platform.

Samtidig er flere tidskrævende og generelle administrative processer blevet automatiserede, så sælgerne i stedet kan fokusere på mere værdiskabende aktiviteter og personlig betjening af kunden. Derfor kan kunderne i den nye løsning eksempelvis selv downloade certifikater, oprette brugere, tilføje alternative leveringsadresser, betjene sig selv og følge leverancen af en bestilt vare. 

Tættere kunderelationer og intern strømlining

En tættere relation til kunderne gennem digitalisering. Det er målet med Damstahls nye digitale serviceplatform. Gevinsten for kunderne er fleksibel dynamisk tilgængelighed, relevante services, muligheden for e-handel og nem selvbetjening. Løsningen har et intuitivt design, og ifølge kundernes feedback er platformen både hurtig og meget nem at benytte.

For Damstahl muliggør den nye løsning en bedre håndtering af et bredt marked, da rækkevidden, relevansen og effektiviteten er øget betragteligt med åbningen for international e-handel og digitale services. Samtidig nyder virksomheden godt af den interne strømlining, som løsningen har skabt, og både sælgere og kundeservice har fået frigivet ressourcer til at fokusere på deres kerneopgaver.

Processen med at tilrettelægge vores digitale roadmap er i fuld gang og med til at udvikle os som forretning. Vi har fået skitseret en retning for, hvor vi skal hen, og er rustede til fremtiden. Det er både spændende og betryggende, at vi i et tæt samarbejde med Vertica nu har taget de første strategisk vigtige skridt i denne digitale rejse til glæde for både os og vores kunder, men det stiller også store krav fremadrettet til os som digital samhandelspartner.

Morten Boje Søndergaard

E-commerce Manager hos Damstahl

Damstahls digitale fremtid

Hos Damstahl ligger fokus på at kunne betjene kunden bedst muligt såvel digitalt som ansigt til ansigt. På sigt skal platformen tilpasses og gøres mere relevant for den enkelte kunde ved at tilbyde kundespecifik information og produkter.

Løsningen er baseret på Episerver, Episerver Commerce, Microsoft Azure & Sitemule PIM.

Se andre cases

Kontakt mig

For en dialog om produktdata og PIM løsninger og hvordan det kan understøtte og optimere Jeres forretningsprocesser og skabe fundament for omnichannel, kundeoplevelse samt øget salg.

Tak for din tilmelding til vores nyhedsbrev. Hvis du ikke modtager en bekræftelsesmail, så tjek dit spamfilter :)